INTERMITTENT FASTING: DE CE FAC FOAMEA ȘI CRED CĂ AR TREBUI SĂ FACI ȘI TU

Intermittent Fasting

Vă tot povestesc de Intermittent Fasting (I.F.) de când cu #MamaSixPackChallenge, proiectul în care mă aventurez să obțin ceva ce n-am avut niciodată- un abdomen definit, în doar trei luni de zile. Da, eu, o mamă cu doi copii acasă, n-am altă treabă decât să lucrez pentru un abdomen definit. Am îndrăzneala asta punându-mi baza în sfaturile pe care le-am primit privind alimentația (citește aici), în antrenamentele de la sală și în orarul meselor mele. Multe dintre voi ați fost curioase ce presupune și ce efecte are acest I.F. așa că m-am gândit să vă împărtășesc experiența mea. Cu atenționarea de rigoare: nu sunt un specialist în domeniu. Înainte de a porni pe acest drum, m-am documentat din mai multe surse: medici, traineri, nutriționiști ale căror conferințe, articole sau clipuri le puteți găsi și voi cu ușurință.

Ce este I.F.?

I.F. nu e vreo dietă minune în care cineva îți spune ce să mânânci, în ce combinații și cât. Nici pomeneală! Mai degrabă este un orar al meselor tale și presupune  alternarea perioadelor de post (când bei doar apă), cu cele în care mănânci normal. În funcție de orele de post ținute (cel puțin 16), încep să se declanșeze anumite efecte benefice în organismul tău, de la încetinirea procesului de îmbătrânire, până la autovindecarea corpului (autofagie). În anul 2016 Dr. Yoshinori Ohsumi a luat Premiul Nobel în Medicină pentru Descoperirea acestui Mecanism al Autofagiei.

pranz vegan

Sunt mai multe moduri în care poți practica I.F., eu m-am îndreptat spre metoda 16/8. Am 8 ore la dipoziție pentru a servi toate mesele, iar  în restul orelor, 16 la număr, beau doar apă. Mesele mele încep la ora 11, imediat după ce revin de la sala de sport și se încheie la ora 19. Mai trebuie să spun că evit: alimentele rafinate, făinoasele, zahărul și prăjelile? Schimbarea aceasta în programul meselor mele m-a făcut să fiu mai atentă la ce pun în farfurie și îmi pregătesc toate cele 3 mese principale din seara anterioară sau în aceeași dimineață. Astfel evit să mănânc la întâmplare ce îmi face cu ochiul din frigider. Căci să fim serioși, frigiderul meu nu păstrează doar verdețuri și fructe, că doar locuiesc cu un soț și doi copii pofticioși. Cu toate că eu stau toată ziua cu castronul de salată după mine, ei mănâncă și cașcaval, gem făcut de străbunica (cu zahăr), iaurt cu fructe, pâine. Le consumă din când în când, deci mai dau peste ele în casă.

Ce a fost dificil la I.F.?

În perioadele de post încerc să nu mă învârt în jurul celor care mănâncă. Asta pentru că noi, oamenii, facem foarte multe lucruri pe pilot automat, inclusiv când vine vorba de mâncat sau mai potrivit ar fi să spun ronțăit? Acesta a fost unul dintre lucrurile dificile în primele zile: să rămân conștientă și prezentă în raport cu mâncarea. În prima săptămână mă observam de foarte multe ori având tendința să întind mâna după mâncare în perioada de post, când practic ar fi trebuit să beau doar apă, alteori mă trezeam gândindu-mă ce bine o să fie după ce culc copiii, că pot sta liniștită să mănânc și eu ceva. Le-am conștientizat și cu timpul s-au estompat, asta dacă nu cumva și acum mănânc fără să-mi dau seama. Glumesc, desigur!

O altă schimbare a fost că în primele 2-3 zile am fost ceva mai lentă, dar corpul meu s-a adaptat repede noului stil de viață. Am continuat să fac sport, deși în primele zile mi-a scăzut forța, însă în 2 săptămâni am revenit la numărul de repetări, respectiv la greutățile folosite anterior în exerciții.

Apa

În perioada de post poți să bei doar apă, fără cafea, fără gustat din farfuria copilului, nimic. Pe tot parcursul acestei luni de când aplic principiile IF, apa s-a dovedit a fi un prieten de nădejde. În primele zile, când corpul meu învăța să se ajusteze perioadelor de post și cerea mâncare, căci era obișnuit să primescă oricând, așa zisa „cerere” era îmblânzită doar cu apă. Funcționează neașteptat de bine.

Revenind la beneficiile I.F.-ului, ele variază în funcție de perioada de post pe care alegi să o ții:

> 12 ore: ajută hormonii de creștere (dacă vrei să-ți crești masa musculară), încetinește procesul de îmbătrânire și arde grăsimile.

>16 ore de post: celulele încep să mănânce toxinele și celulele bolnave (proces numit autofagie), adică se declanșează un proces de autovindecare a corpului. De asemenea, se încetinește procesul de îmbătrânire.

-între 16 și 24 de ore: vei avea maxim activați hormonii de creștere și autofagia.

– între 24 și 36 de ore: corpul tău înțelege că nu vine mâncare de nicăieri, așa că merge să-și caute hrană și-și ia din grăsimea acumulată de-a lungul timpului, aceea de care nu ai reușit să scapi. Și uite așa mă întorc la provocarea #MamaSixPackChallenge unde mă străduiesc să construiesc un abdomen tonifiat în trei luni de zile, în condițiile în care, așa cum s-a văzut și în postarea de pe Facebook (puteți să vă alăturați și voi acestei provocări), există un strat de grăsime care nu permite mușchilor abdomenului să se vadă.

mama cu dichis la sport

Pe scurt câteva concluzii dacă te tentează I.F.:

-Dacă ai anumite probleme de sănătate, cere părerea medicului care te supraveghează înainte de a începe acest proces.

-Evită prăjelile, junk food-ul, alimentele rafinate, făinoasele și dulciurile.

-Alege cu atenție perioada în care vrei să mănânci, să nu fie nici prea târziu, nici prea devreme. Personal recomand intervalul 11 a.m.- 07p.m.

-Pregătește-ți din timp mesele astfel încât să ai un aport de calorii și nutrienți suficient pentru activitățile tale zilnice.

-Dacă gătești pentru ceilalți membri ai casei, asigură-te că faci asta tot în cele 8h în care poți mânca, căci gătitul presupune să mai și guști din când în când mâncarea de pe foc.

-Bea multă apă! Dacă ți-e sete, bea apă! Dacă ți-e foame, bea apă!

În final aș mai spune doar atât:

Fii blând cu corpul tău, tratează-l cu atenție și respect pentru că e o mașinărie super-performantă, care are capacitatea de a se vindeca singură. Te ascultă și-ți urmează instrucțiunile întocmai, ce îi oferi astăzi ca hrană, emoție sau atingere fizică, el le imprimă în ceea ce vei vedea mâine în oglindă.

Să fii sănătos!

Cu drag de oameni,

Mama cu Dichis.

No Comments

    Leave a Reply