CE FACI CÂND CEL MIC REFUZĂ FRUCTELE ȘI LEGUMELE?

fetita cu fructe

Relația lor cu fructele și legumele a început cu dreptul. Copiii  mâncau orice. Trecea supa mea de brocoli și sfecla roșie coaptă, cum trece azi înghețata de weekend. La un moment dat unul dintre ei a observat că nu-i musai să mânânce supa, că mama se dă de trei ori peste cap și îi prepară orice fel de mâncare vrea el.

Apoi frate-su, imitator fidel, a renunțat și el la supă. Și uite așa, nervii mei au ajuns pe bigudiuri și am început să caut soluții. Cum să-i împrietenesc și să-i obișnuiesc cu fructe și legume? Știți ce zic?

Legume din plin

Dacă vreți un update al momentului pot să vă spun doar atât: astăzi fiecare are preferințele lui diferite în ceea ce privește fructele și legumele. Cu toate acestea,  azi le place ceva, să spunem varza, iar peste o săptămână nici nu mai vor s-o vadă. Pot să o mănânce monștrii cei mai monștri, lor nu le mai place și gata. Ceea ce vreau să spun este că sunt etape care rulează, trec, revin și se schimbă iar noi, părinții, putem să fim ceva mai atenți cu alegerile noastre  în materie de fructe și legume și astfel să-i orientăm și pe cei mici spre ele.

Personal iubesc fructele și legumele. Copiii mei mă văd zilnic ba cu un măr în mână, ba cu o salată pregătită în 10 minute. Apoi mă știu dependentă de supa de legume, care îmi amintește de copilăria mea, când nu trecea o zi fără farfuria cu supă caldă. “Doar așa e bine burtica și creștem!”, îmi spuneau ai mei. Cu alte cuvinte, motivul conform căruia năzdrăvanii mei nu mă văd mâncând fructe sau legume nu există. Și cu toate astea am avut ceva de furcă când a venit vorba de a le varia și a le consuma și pe cele care nu intră pe lista preferatelor lor. A trebuit să fiu ingenioasă, să ciulesc urechile în stânga și în dreapta și uite așa astăzi dau mai departe tot ceea ce am învățat: câteva idei pentru ai ajuta pe cei mici să se bucure de vitaminele fructelor și legumelor.

  1. Lasă la vedere fructe și legume, într-un bol sau o farfurie, să fie cât mai ușor de observat. Ai fi surprinsă ce repede vor înlocui trasul cu ochiul în frigider, cu alegerea unui fruct din bol.Apa
  2. Mănâncă fructe și legume de față cu ei. Nu le servi mereu la fel. Uneori ia-le întregi, alteori taie-le felii, combină-le să fie cât mai colorate pe o farfurie și pune-le undeva la îndemâna ta, dar mai ales a copiilor. Nu le spune nimic despre ele, mănâncă și stârnește-le curiozitatea și pofta.
  3. Include fructe în micul dejun. Începe cu ele, pentru că sporesc pofta de mâncare dacă sunt oferite în cantitate mică la începutul mesei. De asemenea, le poți adăuga peste fulgii cu lapte, pe clătitele americane (rețeta aici), pe rondele de orez expandat unse cu unt de arahide.Poridge
  4. Evită gustărele la plecarea din parc spre casă, asta dacă îți dorești să mănânce fără prea multe mofturi supa pregătită. O farfurie cu supă caldă de legume are șanse mai mari să fie acceptată de copii atunci când sunt flămânzi.
  5. Mănâncă alături de ei același fel de mâncare. Copii nu mănâncă ceea ce ai vrea sau ceea ce le pregătești, ci ceea ce văd că mănânci și tu, iar dacă le mai și explici de ce alegi un anumit fel de mâncare, atunci ai șanse mari ca ei să te urmeze. La masă noi avem o înțelegere: gustăm de fiecare dată mâncarea și abia apoi ne pronunțăm dacă ne place sau nu.
  6. Implică-i la așezarea mesei și la gătit. Poate ți se întâmplă și ție ca atunci când pregătești ceva de mâncare să fii mai entuziasmat de gustul obținut decât toți ceilalți care o servesc. Asta se întâmplă celor care se implică în ceea ce fac.gatind
  7. Explică-i copilului tău beneficiile pe care le oferă fructele și legumele corpului nostru. Ai aici un articol mai vechi unde ofer câteva exemple pe care le-am folosit cu fetița mea când era mai mică. Adaptează explicațiile la ceea ce consideri potrivit pentru vârsta copilului tău.
  8. Nu insista asupra unui fruct sau asupra unei legume pe care nu o acceptă cu niciun chip. Ai de unde alege și înlocui. Sunt perioade și perioade. Năzdrăvana mea ieri iubea ciupercile, astăzi le pescuiește tacticos din orezul pregătit. Nu te enerva când refuză o legumă importantă. Fii înțeleaptă. Acceptă și propune-i-l din nou după o vreme.salata
  9. Când pregătesc supa, de fiecare dată fetița mea îmi explică ba nu vrea morcovi, ba țelină, ba… . Apoi vin zile când ar mânca doar morcovi. Fițe, toane! Or fi, nu spun nu. Dar mi-am învățat lecția și de fiecare dată când pregătesc o supă sau o ciorbă, o parte din legume le pun în bucăți ceva mai mari față de celelalte. Când se fierb le scot și le mărunțesc la blender, iar apoi le adaug supei. În felul ăsta mâncarea devine mai cremoasă, mai gustoasă și mă asigur că năzdrăvana mea mănâncă legume chiar dacă ea se decide că vrea să bea doar zeama supei, evitând bucățile de morcovi, cartofi, țelină, etc.

Poate vă întrebați: De ce nu îi fac copilului o supă cremă și am terminat povestea? Fac și din aceea, dar îmi doresc să ajungă să nu facă nazuri atunci când vede legume într-o supă sau și mai rău să se pună să le aleagă deoparte. Îmi doresc să cunoască beneficiile lor, să le recunoască și să se obișnuiască cu gustul lor.

  1. De fiecare dată când ne lovește răceala, copiii știu că le voi spune Povestea soldățeilor din corp. Încă le place și o solicită. O las aici, poate vă ajută și pe voi.

Fiecare om, oricât de mare sau de mic, are un sistem imunitar format din sute de soldăței care au rolul de a lupta cu tot ceea ce înseamnă microbi, viruși și alți monstruleți care ne deranjează corpul. Uneori acești soldăței obosesc și ca să redevină puternici au nevoie de ajutorul nostru. Acest ajutor îl dăm mâncând fructe și legume din care ei își iau vitaminele, nutrienții de care au nevoie. Sincer nu știu dacă în urma acestei istorioare mănâncă sau nu mai multe fructe și legume, dar sunt convinsă că știu un lucru: Fructele și legumele ne ajută să ne vindecăm mai repede.

Budinca fructe

  1. Înlocuiește zahărul din prăjiturile și budincile preparate în casă cu fructe bine coapte, cum sunt bananele, stafidele și curmalele hidratate. Sunt foarte versatile, cât despre mărul copt sau proaspăt răzuit cu scorțișoară acesta oferă o dulceață și o aromă deosebită deserturilor. Găsiți aici o asemenea rețetă de Turtițe cu brânză și stafide.
  2. Dacă nu vrea nici cum fructe, poți să i le oferi sub forma unui smoothie. Când spun smoothie mă refer să nu storci fructele, ci să le dai prin blender, așa își păstreze pulpa, adică fibrele atât de utile sistemului nostru digestiv. Dacă totuși alegi sucurile, nu exagera cu ele la copii sau la tine. Conțin multă fructoză (zahărul fructelor). De asemenea, în smoothie-urile astea de care îți vorbesc poți adăuga puțină salată verde, poate o tulpină de apio (partea verde a țelinei) sau spanac. Ai grijă să păstrezi culoarea și  gustul dulce al fructe.smootie fructe de padure

Sper să te ajute toate aceste concluzii la care am ajuns după 5 ani cu năzdrăvanii mei, cu suișuri și coborâșuri în relația lor cu fructele și legumele. De asemenea, mai sper să creștem o generație de copii sănătoși și la corp, să renunțăm la mâncarea procesată și să facem o tradiție din masa de seară servită în familie… cu povești, cu amintiri, cu dragoste, empatie și toleranță. Să ne fie de sănătate!

Cu drag de oameni,

Mama cu Dichis.

No Comments

    Leave a Reply